Zo voorkom jij wél een burn-out

Door de hoeveelheid werk zie jij door de bomen het bos niet meer. Je takenlijst wordt alleen maar langer en je mailbox voller. Je raakt sneller geïrriteerd en slaapt slecht, je wordt steeds vermoeider.

 

Een burn-out overkomt zelfs de besten

Of beter gezegd: het overkomt júist de besten! Mensen die zich graag opofferen voor een groter doel, loyaal en gedreven zijn, neigen naar perfectionisme en een hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebben, beschikken over mooie eigenschappen. Echter gaan zij wel eens te ver hierin en vragen daardoor teveel van anderen, maar vooral van zichzelf. Want het is nooit goed genoeg, nog lang niet perfect en de lat kan altijd hoger. Essentiële ingrediënten, voor een stevige burn-out.

 

Niets meer voelen

Bovenstaande tekst lees ik op de website van Boudy Pilgram, Burn-out Master, en is voor mij herkenbaar. Mijn hoge verantwoordelijkheidsgevoel, loyaal zijn naar een bedrijf en redelijk wat perfectionisme heeft mij helaas jaren geleden ook een burn-out opgeleverd. Na jaren van lekker hard werken, was het opeens op. Ik kon niet meer. Daarvoor lijk je nog de hele wereld aan te kunnen en presteer je juist heel veel. Dat was juist de valkuil: ik kon niet eens meer voelen dat ik moe was en bleef maar doorgaan!

 

Oorzaak van burn-out

Een burn-out krijg je door een lange periode (fors) in je reserves te tasten waarbij je niet let op herstel. Het ontstaat door een langdurig verstoorde relatie tussen belasting en belastbaarheid. Je overbelast je lichaam dus te lang en te hard.

Je lichaam kan op meerdere manieren overbelast worden:

·         Mentaal: Door bijvoorbeeld een drukke baan waarbij je veel moet denken

·         Fysiek: Door overmatig sporten

·         Psychisch: Door stress van targets of relatieproblemen

·         Immunologisch: Door het hebben van een (chronische) ziekte

 
(bijna) lege batterij

(bijna) lege batterij

 

 

Te late tip

Op het moment zelf merk je helemaal niet dat je reserves opraken. Ik mijn geval kon ik dat ook niet meer voelen. Jaren later heb ik een tip gelezen, die mij destijds had kunnen helpen:

Ga aan het begin van de avond op de bank zitten en voel hoe het met je gaat

Ben je dan al moe, ga dan niet door maar zoek ontspanning in de vorm van sporten of een boek lezen en ga op tijd naar bed.

 

Organiseer je werk en voorkom een burn-out!

Boudy en ik hebben onze krachten gebundeld en een workshop ontwikkeld om een burn-out te voorkomen door je werk beter te organiseren.

In de workshop krijg je inzicht in de dingen die je “tegenhouden”, leer je welke kant je op wil en maken we een aanzet tot een concreet plan om weer grip te krijgen op jouw situatie! Hierdoor krijg jij weer rust in je hoofd om toe te komen aan de dingen die voor jou belangrijk zijn.

 

Wil jij of je collega meer informatie over deze workshop. Neem contact met mij op of kijk op mijn website: http://www.leanorganized.nl/workshoporganiseerjewerkvoorkomburnout/