Word jij ook geleefd?

Is druk zijn voor jou een normale ‘staat van zijn’? Dan is dit een gewoonte geworden, het hoort er gewoon bij. Taken schuiven door naar morgen (en morgen en morgen).  Je neemt werk mee naar huis en je komt onvoorbereid naar een belangrijk overleg. Rustigere tijden zijn iets voor vakantie, voor later of in elk geval over een paar maanden (en ze komen bijna nooit).

man geen grip op tijd.jpg
 

Aan het overleven

Een aantal weken geleden had ik in dezelfde week met twee personen een gesprek. De personen waren totaal verschillend: qua geslacht, functie en bedrijf. Maar toch hadden ze iets gemeen. Ze kwamen niet toe aan de lange termijn taken, ze leefden teveel in de waan van de dag. En erger nog: ze werden geleefd. Ze waren niet aan het leven maar het overleven.

Waar hebben ze last van?

  • Blijven hangen in hun e-mail 

Je mailbox gebruik je als een to do lijst of (erger nog) als je archief. Je neemt geen  tijd meer om e-mails die klaar zijn te archiveren of weg te gooien, waardoor het aantal groeit en je het overzicht verliest over wat je nog moet doen. Hierdoor blijf je in je e-mailbox ‘hangen’ om te zien wat er moet gebeuren en verlies je veel tijd met het herlezen van je e-mails.

  • Uitstelgedrag

Moeilijke taken worden makkelijk naar achteren geschoven. Er is altijd wel een excuus om nu niet te beginnen:  “Ik ga zo in vergadering of die klant is vandaag niet bereikbaar.” Door eerst de kleinere makkelijke klusjes op te pakken, denk je een goed gevoel te krijgen.  Je kunt veel  wegstrepen, maar aan de lange termijn taken kom je op deze manier niet toe.

  • Last van interne en externe verstoringen

Interne verstoringen zijn verstoringen die komen uit jezelf. Je bedenkt je opeens dat je nog een afspraak moet maken bij de kapper of nog een cadeau moet kopen. Externe verstoringen zijn verstoringen van buitenaf: collega’s die wat komen vragen, de telefoon die gaat of het zien (en/of horen) van nieuwe berichten. Hierdoor heb je geen focus op de taak waar je mee bezig bent en doordat je op de verstoring in gaat, werk je erg versnipperd, maak je niets af en haal je je planning niet.

  • Taken vergeten

Doordat je her en der allemaal taken hebt (in je hoofd, in je mail, op een geel briefje), heb je geen zicht op wat je allemaal nog moet doen. Door al deze losse eindjes ontstaat er vaak onrust om iets te vergeten.

 

Je productiviteit daalt

Al deze bovenstaande elementen leiden tot minder productief werken. Mensen lijken zich erbij neergelegd te hebben, maar er wordt geen voordeel uitgehaald. Je werkt harder maar je presteert minder! Verstikt door de waan van de dag, vanuit een gewoonte, een vicieuze cirkel waar je maar heel moeilijk uit komt. Je krijgt steeds minder plezier in je werk en je voelt steeds meer stress.

 

Tips om de controle terug te krijgen

Herken jij jezelf ook in bovenstaande punten, ga dan direct aan de slag met deze praktische tips. Je zult ervaren dat je aan het einde van de dag meer voldoening uit je werk haalt. En dus met meer plezier naar je werk gaat.

-          Kijk op vaste tijden naar je e-mail, bijvoorbeeld 3x per dag.

-          Start ’s ochtends met je moeilijkste taak (Slik die kikker).

-          Pas de Pomodoro techniek toe om focus te houden.

-          Creëer één lijst met al je taken, zodat je overzicht behoudt.

Blijf je er last van houden dat je geen controle meer hebt en geleefd wordt en niet aan je eigen taken toe komt, dan help ik je graag om de controle terug te krijgen. Ik heb al veel mensen geholpen, waaronder deze twee personen hierboven omschreven, om met meer plezier en rust in het hoofd te gaan werken. Neem contact op voor een vrijblijvend intake gesprek; 06-42616670.