Altijd druk? Met deze 5 tips heb jij weer grip op je tijd!

Druk, druk, druk? Schijn bedriegt. Volgens de wetenschap hebben we juist meer vrije tijd dan ooit, míts je effectief met je tijd omgaat.

 

Kritisch kijken naar onszelf

We kunnen de schuld van ons ‘druk zijn’ dus niet langer bij de maatschappij leggen. Wat blijkt: We zijn de grip op onze tijd verloren. We moeten kritischer naar onszelf en naar het managen van onze taken en tijd kijken.

Ga voor voldoening

Waar heb jij het eigenlijk zo druk mee? Heb jij inzicht waar jouw tijdvreters zitten? En hoe zorg jij er nu voor dat de dingen die jij het belangrijkst vindt aan het einde van de dag ook daadwerkelijk gedaan zijn? Je wilt meer grip op de tijd en wilt alleen werken aan de taken die voor jou belangrijk zijn, waar jij voldoening van krijgt.

Tips voor grip op je tijd

Heb jij het gevoel het altijd druk te hebben? Deze 5 tips helpen je direct.

1. Inzicht in je tijd

Zoals men vaak zegt: meten is weten. Probeer er achter te komen waar de meeste tijd in ‘verdwijnt’. Het meten kan bijvoorbeeld met de makkelijke tijdsregistratie ‘Nanda’. Bekijk waar je het meeste tijd aan besteedt en ga deze taken automatiseren, delegeren of breng er meer structuur in aan.

Voorbeeld Nanda urenoverzicht

Voorbeeld Nanda urenoverzicht

         2. Weg met uitstelgedrag

Iedereen heeft wel eens iets waar hij tegenaan hikt. We laten het dagen liggen en blijven het maar uitstellen. Maar je moet juist met je aller moeilijkste taak beginnen! Hoe je dit aanpakt lees je in ‘Slik die kikker’. Slik die kikker het liefst in de ochtend, zodat je er niet langer tegenaan hoeft te hikken en jij een stuk productiever wordt!

          3. Nee zeggen

Als je (te) veel taken binnen krijgt, ga dan prioriteiten stellen. Ook al komt het verzoek van je baas, soms is het beter om aan te geven dat het (nu) niet lukt of om samen te beslissen wat als eerste gedaan moet worden.

         4. Geen afleiding

Je bent net lekker aan het werk en dan komt er een berichtje binnen en voor je het weet zit je je tijd te verdoen op social media. Werk ongestoord en zet je mobiel op stil (of helemaal uit). Bekijk e-mail maar een paar keer per dag. Verwerk je e-mail in een tijdsblok (van bijvoorbeeld. een half uur) om je daarna volledig geconcentreerd op je taken te richten. Zorg ook dat je van nieuwe e-mail geen geluid hoort of een bericht ontvangt.

           5. Ademende planning, plan tijd voor onverwachte zaken

Als je agenda helemaal vol is met afspraken, vergaderingen en to do’s, dan heb je geen tijd meer voor onverwachte zaken. Door je agenda voor 60% te vullen, heb je ruimte om onverwachte zaken op te pakken, want vaak zijn dit de ‘brandjes’ die snel opgelost moeten worden.

Voorbeeld van een te volle agenda voor 4 daagse werkweek

Voorbeeld van een te volle agenda voor 4 daagse werkweek

Vind jij deze 5 tips te veel om gelijk toe te passen? Start met één tip!