Dé manier tegen stress

Je bent moe. Je wilt gewoon niks doen. Bank hangen helpt dan helaas niet, maar wat wel?

 

Heerlijk vakantie! Ik lig met mijn boek bij het zwembad, maar is dit de manier om te ontstressen? Volgens neurowetenschapper Erik Scherder juist niet!

                

Hoe ontstaat stress

Stress wordt vaak veroorzaakt doordat je geleefd wordt door verplichtingen. Je bent druk met dagelijkse routines zoals werk, het gezin en sociale contacten. Zonder dat je het in de gaten hebt, ga je daarbij over je eigen grenzen heen. Je slaapt slecht, hebt weinig energie en kunt je minder goed concentreren. Zeker in de Westerse cultuur hebben we een 'niet klagen maar doorgaan'-mentaliteit. We gunnen onszelf nauwelijks de tijd om even een stap terug te doen en stil te staan bij het moment.

Stress is het verschil tussen wat je wil en wat je kan
— dr. Kilian Wawoe

 

De spanning blijft

Wanneer je erg drukke tijden doormaakt op bijvoorbeeld je werk, maakt ons lichaam spanning aan om goed te blijven functioneren. Daardoor blijf je gefocust en kun je je beter concentreren op wat je moet doen. Een beetje stress op zijn tijd is dus helemaal niet erg. Tot de spanning blijft, terwijl de drukte eigenlijk al is verdwenen. De motor blijft als het ware draaien, ook al sta je stil. Dan raakt je lichaam gewend aan deze spanning en wordt het de basis voor allerlei klachten. Je blijft je druk maken en kan moeilijk ontspannen.

 

5 manieren om te ontstressen

Heb jij ’s avonds na het werk geen puf meer om iets te ondernemen of om te gaan sporten? En kan je alleen nog maar zappen? Je moet juist in actie komen om een tegenreactie in je hoofd aan te wakkeren om de stress tegen te gaan!

Niks doen en op vakantie gaan, helpt maar tijdelijk. Deze 5 punten helpen wel om te ontstressen:

1.       Muziek

Het ontspant, inspireert en regenereert.

2.       Bewegen

Wondermiddel voor je brein, is het tegenovergestelde van niks doen.

3.       Leer

Zoek uitdagingen door nieuwe dingen te leren, nieuwe indrukken verwerken, ontstresst je brein.

4.       Slaap

Doe het genoeg, doe het op tijd, doe het goed.

5.       Stop met multitasken

Multitasken is de stress aanzwengelaar

 

Al snel komen de kriebels voor een eerste wandeling, gevolgd door mooie klimavonturen, om te eindigen met een mooie huttentocht met uitzicht op de gletsjers.

IMG_8165.JPG

Mijn stress level is genoeg gedaald om er voorlopig weer tegen aan te kunnen. Wat heeft in jouw vakantie gezorgd voor minder spanning? Laat het me weten!