Ben jij ook verslaafd?

Veel mensen hebben altijd hun smartphone in de hand, zelfs als ze naar de wc gaan. Ze raken in paniek als ze hun telefoon niet binnen handbereik hebben of als hij het niet doet: ze lijden aan nomofobie. De zomervakantie is een goed moment om los te komen.

 

Ik nomofoob?

Maar daar heb jij toch geen last van? Ik wist ook zeker van niet, totdat ik een paar weken geleden een ongelukje kreeg met mijn telefoon, waardoor ik 2 dagen niet bereikbaar was! Jeetje wat voelde ik me kaal en wat wilde ik graag even checken of er nog nieuws was! Wie had dat gedacht?

 

Telefoonverslaving

Recent is uit onderzoek gebleken dat te lang op een klein beeldscherm kijken schadelijk is voor de kinderogen. Mogelijk heeft dit hetzelfde effect voor volwassenen, aangezien uit enquêtes blijkt dat veel Nederlanders behoorlijk verknocht zijn aan hun telefoon. De helft kijkt meer dan tien keer per uur op zijn telefoon: dat is één keer per 6 minuten, zo maakte het onderzoeksbureau van Maurice de Hond  bekend. Een kwart checkt zelfs tussen de tien en twintig keer per uur zijn telefoon.

office-620822_1920.jpg

Makers van apps en websites doen er alles aan om je zo lang mogelijk op hun website of app te houden. Ze zuigen je als het even kan in hun systeem met notificaties en slimme psychologische trucjes. Die rode cijfertjes hebben niet voor niets die kleur. Dat prikkelt namelijk onze geest. Wie is er niet nieuwsgierig welk bericht er achter dat rode balletje schuilt?

‘Leg dat ding nou eens weg!’

 

Bewustwording

Bij veelvuldig telefoongebruik is de kans groter op een verminderde slaapkwaliteit, angst, stress en depressie. Als je iets wilt veranderen, zal je je eerst bewust moeten worden van ‘een probleem’. Mijn  bewustwording, om hem in het water te laten vallen, zou ik niet toepassen. Je kan hem ook gewoon een dagdeel uitzetten en kijken wat het met je doet (iets goedkoper). Het kan ook heel waardevol zijn om een app te installeren wat inzicht geeft in je telefoongebruik.  Probeer de zogenaamde screen time trackers Moment of Forest en zie hoe vaak en hoe lang je elke dag je apps gebruikt. Vraag jezelf af: hoeveel tijd wil ik daar aan besteden? En wat zou je anders met die tijd kunnen doen?

 

Wat kan je er tegen doen?

·         Zet push berichten uit

De meeste  winst behaal je door de push-berichten uit te zetten. Zo krijg je geen berichtjes als je een nieuw mailtje of Whatsappbericht hebt ontvangen. Perfect voor een betere focus!

 

·         Beeld op zwart/wit

De kleuren van je beeldscherm prikkelen je geest. Je kunt je concentratievermogen echter een flinke boost geven door je beeldscherm simpelweg op zwart-wit te zetten. Dit kan je doen bij de instellingen van je telefoon, waardoor je geen felgekleurde notificaties meer ziet en minder snel je telefoon ontgrendelt.

 

·         Werk social media berichten 1 of 2 keer per dag bij

Wat ook goed werkt is om je social media maar 1 of 2 keer per dag te checken en/of bij te werken. Ergens rond 11 uur en rond een uurtje of 8. Werk dan tegelijk al je mails, appjes en Facebookberichten af. Dit is een stuk efficiënter en geeft je rust. Op een gegeven moment gaan mensen om je heen er wel aan wennen. Waarom zou je tenslotte altijd connected zijn?

 

·         Begin en eindig de dag zonder mobiel

Mijn beste tip is om je dag te beginnen en te eindigen zonder telefoon. Leg je telefoon een uur voordat je gaat slapen weg. Zet alvast de wekker en leg hem aan de andere kant van de kamer (of gebruik net als ik een gewone wekker). Zo moet je wel opstaan en kom je frisser uit bed dan wanneer je je telefoon naast je hebt liggen.

Ben je opgestaan? Probeer het eerste half uur niet op je telefoon te kijken, maar sta rustig op met een ontbijtje. Zo begin je de dag veel beter!

 

·         Negeer je telefoon

Het belangrijkste is natuurlijk dat jij de impuls kan weerstaan van het checken van je telefoon. De bovenstaande tips gaan je helpen, maar alsnog moet jij je impulsen weten te controleren. Wees je hier dus goed bewust van.

 

Mooie start

De zomervakantie is een mooie start om te beginnen minder connected te zijn. Je doet dan waarschijnlijk al veel leuke dingen, of bent lekker relaxed een boek aan het lezen. Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je op bepaalde momenten berichten checkt en houdt dit thuis dan ook vol! Wil jij echt los komen van je mobiel, dan bestaat er ook een detoxkamp, waar je bij aankomst alles wat connected is moet inleveren.

 

Ook ik

Nadat ik zelf de app ‘moment’ heb geïnstalleerd, was ik zelf ook verbaasd hoeveel tijd ik met mijn telefoon bezig ben! Al ben ik niet verslaafd, er is zeker werk aan de winkel! En jij, doe je mee?